De 8 ledematen van yoga
De "acht ledematen van yoga" vormen de basis van het traditionele yogasysteem, zoals beschreven door de Indiase filosoof Patanjali in de "Yoga Sutra's". Deze acht stappen bieden een uitgebreide gids voor een ethische en bewuste manier van leven, evenals een progressieve reis naar spirituele verlichting. De acht ledematen van yoga worden vaak aangeduid als "Ashtanga Yoga," wat niet moet worden verward met de gelijknamige fysieke yogastijl die populair is in het Westen.
Hier zijn de acht ledematen van yoga:
Yama: morele beperkingen
Niyama: zelfdiscipline
Asana: lichaamshoudingen
Pranayama: ademhalingsoefeningen
Pratyahara: terugtrekking van de zintuigen
Dharana: concentratie
Dhyana: meditatie
Samadhi: verlichting
Deze acht ledematen vormen een geleidelijke progressie en kunnen gezien worden als stappen op het pad van zelfrealisatie en spirituele verlichting binnen de yogafilosofie. Het doel is het bereiken van eenheid van lichaam, geest en ziel.
In dit artikel zal ik nu het eerste been, Yama, verder uitdiepen.
Ook geef ik tips om de onderdelen van yama te gebruiken in je persoonlijke meditatie.
Yama: morele berperkingen
Yama gaat over regels en beperkingen m.b.t. de sociale omgang, dus hoe je te gedragen in de externe wereld. Uiteraard maak je daarvoor gebruik van je interne vermogens. Alles is dus met elkaar verbonden.
Yama kent 5 subcategorieën:
1.1 Ahimsa: geweldloosheid
1.2 Satya: eerlijkheid
1.3 Asteya: niet stelen
1.4 Brahmacharya: naar de staat van brahma gaan (het ultieme weten/de echte waarheid)
1.5 Aparigraha: niet verzamelen
1.1 Ahimsa: geweldloosheid
Ahimsa betekent het vermijden van schade aan andere levende wezens, zowel fysiek als mentaal. Dit omvat niet alleen het vermijden van fysiek geweld, maar het vermijden van schadelijke woorden en gedachten. Sommige mensen neigen meer naar geweld dan andere. Ofwel gebruiken ze fysiek geweld, ofwel beramen ze plannen die anderen schade toebrengen. Dus wanneer je het principe van geweldloosheid (mentaal, verbaal, fysiek) toepast, dan gebeurt er niet alleen iets bij jou, maar ook in je omgeving. Mensen in je omgeving zullen ook rustiger zijn en geen geweld (meer) gebruiken. Hoe is dat mogelijk? Wel door de energie die je uitstraalt vanuit je aura, de vibraties die je uitstuurt. Jouw energie beïnvloedt het energieveld van de andere persoon. |
1.2 Satya: eerlijkheid
Satya verwijst naar eerlijkheid en waarachtigheid in al onze woorden en daden. Het betekent dan men waarachtig moet zijn tegenover zichzelf en anderen, en dat men geen misleidende of geveinsde uitspraken moet doen. Je intenties dienen altijd puur te zijn. Wanneer je het principe van eerlijkheid toepast, zal je daar automatisch de vruchten van plukken. In dit principe schuilt ook een geheim: sommige mensen zijn altijd druk aan het werk maar plukken er niet de vruchten van die ze verwachten. Veelal heeft dit te maken met de intentie waarmee ze dit werk verrichten. Is die intentie niet volkomen puur en eerlijk (het is niet wat ze echt met hun hart willen of ze doen dingen om de verkeerde redenen) dan zullen ze niet de resultaten boeken waar ze op hopen. |
1.3 Asteya: niet stelen
Asteya betekent niet alleen het vermijden van fysiek stelen, maar ook het vermijden van hebzucht en het niet nemen van wat niet aan jou toebehoort. Het impliceert eerlijkheid in zaken en het vermijden van elke vorm van onrechtmatige toe-eigening. Mensen kunnen soms jaloers zijn op de rijkdom van anderen of op wat anderen hebben bereikt. Je wilt iets wat een ander al heeft. Volgens de ashtanga behoor je niet te willen wat een ander heeft, je hoort het leven van een ander niet te willen, je hoort hun gedachten, ideeën of projecten en technieken niet te stelen. Jaag niet na wat niet van jou is. |
1.4 Brahmacharya: naar de staat van brahma gaan (het ultieme weten/de echte waarheid)/beheersing van energie
Brahmacharya betekent het behoud van vitale energie en het juiste gebruik ervan. Traditioneel wordt het geassocieerd met kuisheid, maar het kan ook worden geïnterpreteerd als het verstandig omgaan met onze energiebronnen op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. brahma: eeuwigheid charya: bewegen naar Dus brahmacharya betekent dat je je beweegt op het mooie pad naar eeuwigheid. Wanneer je mediteert, dien je je hoofd leeg te maken. Probeer jezelf te zien voorbij je fysieke lichaam. Je ervaart dan iets wat subtieler is, wat op zijn beurt leidt tot zuivering van lichaam en geest. Wat je in je leven ook doet, gebruik je energie op de juiste manier en in de juiste richting. |
1.5 Aparigraha: niet verzamelen/ geen hebzucht
Aparigraha gaat over het vermijden van hebzucht en het niet vastklampen aan materiële bezittingen. Het gaat om tevreden zijn met wat nodig is en het vermijden van overmatig verlangen naar materiële rijkdom. Opnieuw gaat dit principe verder dan het verzamelen van materiële zaken; het gaat ook over emotioneel verzamelen. Veel mensen hebben de neiging om te veel na te denken, alles te analyseren. Misschien herken je dit wel bij jezelf? Je gebruikt je eigen logica en komt vast te zitten in je eigen hersenspinsels. Op die manier doe je aan ‘emotioneel verzamelen’. Maar wat verzamel je dan precies? Meestal klinkklare onzin die tot niets leidt en je helemaal niet dient. De boodschap is dus... loslaten! Mensen willen vaak veel en alsmaar meer. Toch is het belangrijk om te onthouden dat je in essentie reeds over alles beschikt. Alles wat je nodig hebt, zit in jou. Het geheim van een gelukkig leven is niet ‘veel hebben’, maar simpelweg ‘geven’. Geef zoveel je kan, met volle overtuiging en liefde. Want wat je in liefde geeft, krijg je veelvuldig in liefde terug. |
Deze vijf principes van Yama vormen samen een ethische basis voor het beoefenen van yoga en het streven naar een gebalanceerd, deugdzaam leven. Het naleven van deze principes helpt niet alleen bij persoonlijke groei, maar draagt ook bij aan een gezondere en vreedzamere samenleving.
Tip: je elk van deze vijf principes apart gebruiken in je meditatie.
Ahimsa (geweldloosheid):
Begin je meditatie met een intentie van liefdevolle vriendelijkheid en compassie, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.
Laat eventuele zelfkritiek of oordelende gedachten los en cultiveer een houding van mildheid en vriendelijkheid.
Stel je voor dat je een omgeving van vrede en harmonie creëert, zowel in jezelf als in de wereld om je heen.
Satya (waarheid):
Reflecteer op eerlijkheid tegenover jezelf. Erken en aanvaard je gedachten en gevoelens zonder oordeel.
Laat je meditatie een ruimte zijn waar je de waarheid van het moment onderzoekt, zonder jezelf voor de gek te houden.
Breng bewustzijn naar de manier waarop je jezelf presenteert aan de wereld en hoe je jezelf waarachtig kunt uitdrukken.
Asteya (niet-stelen):
In meditatie gaat het vaak om het terugtrekken uit externe afleidingen. Geef jezelf de volledige aandacht zonder iets van anderen "te stelen" door constant afgeleid te zijn.
Streef naar een gevoel van tevredenheid en dankbaarheid voor wat er op dit moment is, zonder verlangen naar meer of anders.
Brahmacharya (beheersing van energie):
Richt je aandacht bewust op je ademhaling en voel hoe je energie stroomt door je lichaam.
Leer om je energie niet te verspillen aan afleidende gedachten of zorgen over het verleden of de toekomst.
Gebruik meditatie als een manier om in contact te komen met je innerlijke bron van kracht en vitaliteit.
Aparigraha (niet-hebzucht):
Laat in meditatie los van het verlangen naar resultaten of ervaringen. Wees tevreden met het huidige moment zoals het is.
Oefen het loslaten van vastklampen aan gedachten en emoties. Laat ze komen en gaan zonder eraan vast te houden.
Overweeg tijdens meditatie hoe je een gevoel van overvloed kunt cultiveren zonder afhankelijk te zijn van materiële bezittingen.
Door deze Yama-principes in je meditatie te integreren, kun je niet alleen een diepere innerlijke rust vinden, maar ook een positieve invloed hebben op je houding en interacties in het dagelijks leven.
Namasté
Joke
Deel dit bericht :